Dacia doet het uitstekend en staat op de eerste drie plaatsen
Voor de overgrote meerderheid van de bestuurders is een personenauto een onvermijdelijke aanschaf, die fungeert als puur gebruiksartikel. Het is geen belegging, tenzij men zich beweegt in het nichesegment van zeldzame en kostbare modellen met een historische meerwaarde. Daarom is de belangrijkste financiële doelstelling voor de gemiddelde automobilist om de waardevermindering zo minimaal mogelijk te houden.
De meest duidelijke graadmeter voor succes op dit vlak is een vergelijking van de nieuwprijs met de restwaarde na een standaardperiode, bijvoorbeeld na vijf jaar intensief gebruik op de tweedehandsmarkt. Recent onderzoek in een grote Europese afzetmarkt, waaronder een omvangrijke analyse op basis van de feitelijke verkoopgegevens van de grootste nationale verkoopsite van Frankrijk, heeft onthuld dat één specifieke fabrikant consequent de beste prestaties levert op het gebied van het vasthouden van de waarde. Dacia is daarmee onverslaanbaar gebleken in dit domein.
Het is een opmerkelijk signaal dat de drie hoogste posities in deze nationale index worden bezet door modellen van Dacia. Hun populaire en betaalbare aanbod heeft de concurrentie het nakijken gegeven; zelfs de veelgevraagde modellen in de compacte klasse, die normaal gesproken een sterke positie innemen op het gebied van waardevastheid, blijken veel meer te verliezen.
De oorzaken voor deze dominante positie zijn tweeledig, zoals blijkt uit de analyse van occasions van vijf jaar oud. Ten eerste ligt de oorspronkelijke aankoopprijs van deze wagens van nature al op een zeer laag niveau, wat het plafond voor het absolute geldverlies beperkt. Dit verklaart de topprestaties van hun meest verkochte modellen, zoals de Sandero en de Logan. Ten tweede hebben bredere economische verschuivingen, met name de sterke prijsstijging van gloednieuwe auto’s in de afgelopen jaren, bijgedragen. Hierdoor lijken de oorspronkelijke, lage catalogusprijzen van slechts vijf jaar geleden in het huidige klimaat onverwacht gunstig.
De data wijzen ook op een interessante dynamiek in het competitieve landschap. Terwijl de gevestigde naam en reputatie van een automerk nog steeds een belangrijke rol speelt bij het bepalen van de restwaarde van de duurdere modellen, worstelen de grote, binnenlandse volumefabrikanten in de vergelijking. Populaire, in massa geproduceerde stadswagens van de nationale giganten kampen met overaanbod op de markt. Dit maakt het moeilijk om hun waarde te stabiliseren, zeker in het licht van buitenlandse importmodellen die een sterkere reputatie van betrouwbaarheid genieten.
Omdat de restwaarde van een auto per land kan variëren, is het extra veelzeggend dat dit merk consistent zulke sterke cijfers neerzet. De lage aanschafprijs verzekert Dacia daarmee van een zekere veiligheid op de markt. De toekomstige prestaties van hun nieuwere, prijziger aanbod, zoals de Bigster, zal echter een test zijn om te zien of deze uitzonderlijke waardevastheid uitsluitend is gekoppeld aan het ultralage budgetsegment, of dat het merk een bredere financiële stabiliteit heeft verworven.
Bron(nen): Renault Group